In mijn werk is ‘vertrouwen’ een sleutelwoord. Veel van mijn cliënten zijn in hun vertrouwen geschonden en zoeken hun kracht om vervolgens dan weer vertrouwen te vinden voor waar zij voor ‘staan en gaan’ bij medewerkers, opdrachtgevers, werkgevers en andere relaties.
Wat is vertrouwen eigenlijk? In deze tijd iets waar velen naar op zoek zijn. Dat gene waarop veel mensen vertrouwden is wankel gebleken. Als de angst toeslaat, gaan mensen vanuit paniek handelen en ontstaat een verkrampende spiraal waarin we onze ruimte steeds kleiner maken en veel waardevols onnodig wordt opgegeven.
Hoe keer je van angst terug in vertrouwen? Vertrouwen heeft veel te maken met geloven. Waar kan je eigenlijk in geloven? Waar kan je op vertrouwen? Op feiten? Op kennis? Op wat iemand zegt? Op gedrag? Op je gevoel? Veel van wat feitelijk lijkt en meetbaar is, kan behoorlijk onbetrouwbaar blijken en als een kaartenhuis in elkaar zakken.
Hoewel veel mensen eerder op ratio vertrouwen dan op hun gevoel, blijkt dat laatste toch betrouwbaarder te zijn. En hierbij gaat het niet om emoties, maar een diep van binnen ‘weten’.
Gevoel kan je in twee lagen verdelen. Emoties (zoals angst, woede, vreugde en verdriet en het kunnen inleven in anderen) zijn heel nuttig voor het vormgeven van contact, maar zijn niet betrouwbaar als het gaat om stabiliteit, stevigheid. Emoties kunnen je bevangen en meeslepen en je zelf zelfs doen verliezen. Dieper onder dat gevoel zit een andere gevoelslaag. Het zelf, ofwel ‘innerlijk weten’, intuïtie van wat het grotere onderliggende idee is.
Als mensen handelen vanuit hun innerlijk weten en zich bewust zijn van de waarden waar ze voor staan, stralen ze rust en autoriteit uit. Ze zijn geloof-waardig. Deze tijd vraagt een terugkeren naar de waardigheid, de natuurlijke kracht die ontstaat als wij ons wortelen in onze basis.. Dat geeft houvast. Het beheersing- en korte termijndenken van de afgelopen decennia waarin managers en aandeelhouders stuurden op winst en politici op de gunst van de publieke opinieheeft afgedaan. We willen weer mensen met een Lange Termijn visie, die weten wat zij te weeg willen brengen vanuit waardige principes.
Dat geeft vertrouwen en hoop. Deze tijd heeft mensen nodig die vanuit de ‘needs’ van de wereld handelen en niet om hun eigen zakken te vullen. Die niet hollen maar stilstaan. Die ergens in geloven en zich van daaruit verbinden met mensen en met doelen. Want dat soort aandacht stimuleert creativiteit en het ontdekken van deze ‘needs’ waardoor je duurzaam succesvol kunt zijn.
Handelen vanuit deze diepere basis van zingeving geeft mensen vertrouwen dat je ergens voor staat en doet ze zin krijgen met jou samen te ondernemen.